HemSök efter kurserC-programmering – Grundkurs

C-programmering – Grundkurs

star_fullstar_fullstar_fullstar_fullstar_fullstar_half

Utbildningen C-programmering – Grundkurs vänder sig till programmerare och systemerare som ska underhålla befintlig C-programvara.

Du får lära dig läsa, förstå, vidare- och nyutveckla C-kod, vad som ger portabilitet respektive icke-portabilitet och ANSI-standardbiblioteket. Du får också en orientering i moderna utvecklingsverktyg.


Utbildningsformer
Classroom
Remote

Längd
4 dagar

Pris
31450 kr

Målgrupp

Programmerare och systemerare som ska underhålla befintlig C-mjukvara. För den som ska nyutveckla rekommenderas att gå direkt på C++ programmering.

Mål

Du får lära dig:

  • Läsa och förstå all slags C-kod
  • Underhålla och modifiera/bygga ut befintliga C-program
  • Utveckla nya programmoduler
  • Vad som skapar portabilitet och icke portabilitet
  • Hur ANSI-standardbiblioteket är uppbyggt
  • Vilka moderna utvecklingsverktyg som finns

Förkunskaper

Allmän kunskap i dataprogrammering och gärna kunnande och erfarenhet från något annat språk. Kursen genomförs normalt i Windowsmiljö, varför användarkunnande i Windows underlättar.

Kursinnehåll: C-programmering – Grundkurs

1. Introduktion

  • Egenskaper hos språket
  • Historik och standardisering
  • Användandet av C i olika miljöer och för olika ändamål

2. Översikt över C

  • Grundläggande syntaxregler
  • Main-funktionen och anrop till andra funktioner
  • Variabler och typer
  • Lagringsklasser och synlighet
  • De vanligaste operatorerna
  • Parameteröverföring i C - alltid med värdeöverföring
  • Programflödeskontroll
  • Härledda, egendefinierade typer

3. Utvecklingsmiljön

  • Operativsystemet - vanligen Windows-verktyget behandlas endast i den mån det behövs för enkel kompilering av teckenbaserade applikationer. Ev prövas också debugfunktioner.

4. Variabler och typer

  • Skillnaden mellan definition och deklaration
  • Namnregler för lokala och globala variabler
  • Heltalstyper och flyttalstyper
  • Tecken, konstanttecken och escapesekvenser

5. Programflödeskontroll

  • Flera satser i ett block
  • Villkor -if och if-else, nästlade if-else
  • Slingor med for, while och do-while
  • Switch-satsen, alternativ till nästlade if-else-satser

6. Uttryck och operatorer

  • Vad är operator kontra operander?
  • Språkets grupper av operatorer –aritmetiska, logiska, jämförande och bitvisa
  • Avsaknaden av logisk variabeltyp
  • Prioritet och associativitet
  • Sizeof-operatorn
  • Typkontroll och implicit/explicit typkonvertering i C

7. Funktioner

  • Funktionsdefinition (prototyp) kontra definition
  • Strukturering med hjälp av funktionell nedbrytning
  • Parameteröverföring och returnering
  • Synlighetsregler – lokala variabler
  • Vad händer egentligen vid ett funktionsanrop?
  • Rekursiva funktioner – funktioner som anropar sig själva

8. Preprocessorn

  • Makron – ett sätt att definiera konstanter och små funktioner
  • Inkludering av header-filer
  • Villkor för kompileringen

9. Vektorer och pekare

  • Vektorer – en indexerad rad av variabler
  • Pekare är minnesadresser
  • Sambandet mellan vektorer och pekare, en egenhet i C
  • Möjligheten att använda vektornamn som pekare och pekare som vektornamn
  • Dynamisk minnesallokering ger en pekare
  • Strängar som ett specialfall
  • Pekare till funktioner

10. Strukturer

  • Möjlighet att kombinera data i större strukturer
  • Användandet av pekare till strukturer.
  • Olika medlemsdata
  • Unioner, ett sätt att komprimera data
  • Strukturdeklarationer med typedef

11. Modularisering

  • Uppdelning i header och implementation
  • Header-filen som interface
  • Synlighetsregler vid modularisering

12. Standardbiblioteket

  • Historik kring standardiseringen
  • Standardbibliotekets omfattning och huvudgrupper - filhantering, stränghantering, minneshantering och matematikfunktioner m m
  • Möjligheten att använda andra bibliotek och API:er

13. Vanliga fel

  • Genomgång av typiska fel, logiska och syntaktiska

14. Verktyg

  • Make-filer, Debugger och Browsers

15. Framtiden 

Övningar:

  • Ett första program i C
  • Beräkna cirkelarea
  • Visa teckenrepresentation
  • Konvertera teckenrepresentation
  • Beräkna typstorlekar
  • Enkel fickräknare
  • Bitvis skift och maskning
  • Beräkna maxtal
  • Siffror till text
  • Behandla argumentsträng
  • Räkna tecken i strängar
  • Allokera dynamiskt minne
  • Litet register med länkad lista
  • Konstruera en stack
  • Program för filkopiering

Andra har även varit intresserade av dessa kurser: