Agil UX






I denna UX-fokuserade utbildning lär dig hela processen att utifrån ett agilt synsätt skapa användbara tjänster och funktioner med en fantastisk användarupplevelse!
– Att gå från ”Good enough” till ”Great”. Från förstudier, via övergripande design till praktiska användbarhetsutvärderingar.
Plats
Stockholm
Utbildningsformer
Classroom
Remote
Längd
3 dagar
Pris
19900 kr
Målgrupp
Utbildningen vänder sig till dig som ska utveckla, beställa eller kravställa gränssnitt, tjänster eller funktioner med hög UX. Du kan t.ex. vara systemerare, webb/app-utvecklare, designer, programmerare, projektledare, Scrum Master eller kravställare.
Mål
Målsättningen är att ge dig verktygen att kunna utveckla system, webbtjänster eller appar med hög upplevd kvalitet.
Förkunskaper
Utbildningen förutsätter åtminstone en grundläggande erfarenhet av IT-utveckling eller kravställning. Kursen passar såväl utvecklare, designers som kravställare och projektledare. Inga förkunskaper om agila metoder som Scrum, LeanUX eller Kanban är nödvändiga, även om det kan vara en fördel, då de kommer att kort introduceras i kursen, om det behövs.
Agil UX kursinnehåll
Kursbeskrivning
Genom att kontinuerligt varva praktik och teori lär du dig processen att utifrån användarens behov och situation utveckla funktioner eller innehåll med rätt användarupplevelse. Utbildningens teoriavsnitt blandas med diskussioner, erfarenheter och många praktiska övningar. Utbildningen är processinriktad och består till minst 40-50 % av praktiskt arbete med grupparbeten och diskussioner..
Du får lära dig hur du arbetar effektivt med användbarhet och UX innan, under och efter ett utvecklingsprojekt med agila och användarcentrerade metoder.
I den praktiska delen av kursen får du ta fram en prototyp till en webbaserad tjänst - från målgruppsanalys till en utvärdering av den första prototypen och lära dig själva utvecklingsprocessen.
Praktiskt arbete
Det praktiska grupparbetet löper som en röd tråd under hela utbildningen. Utifrån ett företags behov och målgruppsanalys omsätter vi i praktiken det vi gått igenom under respektive avsnitt. Personas och scenarier skapas, krav formuleras och prototyper tas fram , som vi slutligen utvärderar i en testsituation.
-
Introduktion
- Syftet med introduktionen är att ge en övergripande bild av vad denna kurs handlar om när det gäller UX, användbarhet och användarcentrerad agil design.
- Användbarhet, UX och användarcentrerad utveckling (UCD)
- Varför ska man arbeta användarcentrerat och vad innebär det? Hur utvecklar man användarcentrerat som beställare, kravställare, utvecklare, Product Owners och Scrum Masters och andra, och vad behövs veta för framgångsrika projekt.
- Vem är UXaren? Yrkesrollen, kunskaper och dess plats i teamet gås igenom.
- Agil användarcentrerad design (Agil UX)
- Idag används mer och mer Agila metoder, Scrum och Lean som processmetoder i utvecklingen. Hur möts användbarhet och agil utveckling, vad innebär Agil UX och Lean UX i praktiken?
-
Målgrupper och målgruppsanalys
- Målgruppsanalysen är fundamentet i UX-arbetet, hur man får kunskap om målgrupperna, det vill säga de personer som är tänkta att använda tjänsten, appen eller produkten. De för vilka man vill skapa värde och nytta. Analyser genererar ofta mycket data, och kursen tar upp exempel på verktyg för att arbeta med dessa datamängder.
- Avsnittet inkluderar även hur man använder en målgruppsanalys för att ta fram personas, user stories och scenarier.
-
Kravställning
- Precis som när man jobbar med agil kravhantering, har man inom användbarhetsområdet i många år arbetat med iterativ kravutveckling. Hur arbetar man med krav både inom traditionell och Agil UX?
-
Design
- Vad är design egentligen? Grafisk design, informationsdesign och interaktionsdesign diskuteras och hur man kan bättre förstå hur användare interagerar med produkter och tjänster.
-
Prototyper
- Vad är prototyper, vad är wireframes? Hur använder man dem i användarcentrerad design? Vi går även igenom deras olika fördelar och begränsningar.
- Det finns många olika verktyg för prototyping. Några diskuteras i kursen och en kortare introduktion ges för ett av de mer populära, Balsamiq.
-
Att genomföra användbarhetsutvärderingar
- Att utvärdera med testpersoner är själva hjärtat i att arbeta användarcentrerat. Kursen går igenom olika praktiska metoder för att hämta in data och kunskap om användningen av de prototyper grupperna utvecklat.
-
Avslutning
- Reflektioner kring vad deltagarna lärt sig under de här dagarna och vad man kan ta med sig.