HemSök efter kurserAvancerad objektmodellering med UML

Avancerad objektmodellering med UML

star_fullstar_fullstar_fullstar_fullstar_fullstar_full
Have you tried design, analysis, agile modeling, or object orientation, and want to expand your views practically and theoretically? This is the training that will help you develop in your work with models. For notation and conceptual apparatus, UML is used, supplemented with chapters on patterns (Patterns), design rules of thumb, and component design for reuse. In addition to a couple of smaller exercises, a consistently coherent exercise with use cases, class diagrams, sequence diagrams, etc. is included. We practice with paper or whiteboard, but for those who are used to a UML drawing tool, it is free to bring and use their tool in the exercises.

Utbildningsformer
Classroom
Remote

Längd
3 dagar

Pris
26950 kr

Target group

System developers, architects, analysts, designers, programmers, technicians, test case managers, technical project managers, documentation managers, etc. Many course participants attend this training as an "upgrade" in connection with the transition to a new architecture, modeling tool, or platform (especially dotnet or Java).

Course objectives

  • Deepening in analysis and design.
  • Combine the central parts/concepts of UML when developing and describing systems.
  • Understand the principle behind patterns (especially Design Patterns).
  • How this together with an iterative agile and at the same time architecture-affirming working method affects partly the developer, partly the company.

Prior knowledge

The course assumes an understanding of basic object-oriented concepts as well as knowledge of object-oriented system development, this knowledge can be acquired in the course Agile Modeling with UML.

Kursinnehåll: Avancerad objektmodellering med UML

1. Introduktion

  • UML - applikationsoberoende standard, utan utmanare.
  • Vilken roll kommer Object Management Group resp verktygsleverantörerna att spela?

2. Användningsfall (Use Cases)

  • Hur arbetar man med användningsfall (Use Cases) och vad tillför de?
  • UML-notation för användningsfall
  • Relationer mellan användningsfall
  • Tumregler och tips

3. Strukturer och avancerade klassdiagram i UML

  • Klass, attribut, operationer med parametrar
  • Relationer generalisering, aggregat, association
  • Klassdiagram kontra Objektdiagram
  • Nyansering av UML med stereotyper och nyckelord, «Interface» kontra «Boundary» mm
  • Olika typer av delsystem, skikt kontra scoped context och subdomän.
  • Component- och Package-diagram
  • Ett principexempel på affärsregler och constraints i OCL
  • Applikationer där avancerade statiska strukturer behövs

4. Design Patterns uttryckta i UML

  • Principer för Designmönster
  • Exempel på Designmönster
  • Kort om skillnader och likheter jämfört med analysmönster resp arkitekturmönster

5. Tumregler och UML-diagram användbara i design

  • UML:s Designdiagram i korthet
  • Design-tumregler för återanvändbarhet och förändringstålighet

6. Avancerade sekvensdiagram i UML

  • Användningsfall som språngbräda
  • Meddelanden, deltagare, returer, timing constraints
  • UML-operatorer (de vanliga resp de mindre vanliga)
  • Applikationer med avancerad dynamik
  • Exempel på interaktionsmönster i Sekvensdiagram
  • Sekvensdiagrammens potential i arkitekturer och MDA: "programmering/test i diagram"

7. Tillstånd och tillståndsövergångar i UML

  • Tillståndsdiagram
  • Livscykler i "administrativa" applikationer och persistenta objekt (entiteter)
  • Livscykler i "tekniska" applikationer och transienta objekt
  • Händelser
  • Inmeddelanden
  • Genererade händelser
  • Utmeddelanden
  • Villkor
  • Åtgärder inne i det egna objektet (entry, do, exit), skillnaden mot händelser
  • Sammansatta tillstånd med subtillstånd
  • Implementering med designmönster resp med olika andra principer, i korthet
  • Tillståndsdiagrammens koppling till Sekvensdiagram och till MDA resp RT.

8. Återanvändning

  • SOLID m fl designprinciper för återanvändbarhet, komponenttänkande, SW Product Lines
  • Strategier för återanvändning: när ?
  • Hur många delar vi med? (en enkel komponentmognadsskala)

9. Trender och framtiden i korthet

  • Arkitektur, metodik, MDA
  • Execution Environments kontra hårdvaruplattformar
  • Mellanvaror - lösningen som blev problemet?
  • MDA:s plattformsoberoende: analysresultaten överlever plattformsbyten
  • Snabb uppsummering av kursens UML-diagram

Referenser

  • ”Kursen höll bra nivå och uppfyllde mina förväntningar. Lagom mix mellan konkret om UML notationer varvat med övningar och design tumregler.”
  • Andra har även varit intresserade av dessa kurser:

    Artiklar relaterade till ämnet: