Avancerad objektmodellering med UML
Utbildningsformer
Classroom
Remote
Längd
3 dagar
Pris
26950 kr
Target group
Course objectives
- Deepening in analysis and design.
- Combine the central parts/concepts of UML when developing and describing systems.
- Understand the principle behind patterns (especially Design Patterns).
- How this together with an iterative agile and at the same time architecture-affirming working method affects partly the developer, partly the company.
Prior knowledge
Kursinnehåll: Avancerad objektmodellering med UML
1. Introduktion
- UML - applikationsoberoende standard, utan utmanare.
- Vilken roll kommer Object Management Group resp verktygsleverantörerna att spela?
2. Användningsfall (Use Cases)
- Hur arbetar man med användningsfall (Use Cases) och vad tillför de?
- UML-notation för användningsfall
- Relationer mellan användningsfall
- Tumregler och tips
3. Strukturer och avancerade klassdiagram i UML
- Klass, attribut, operationer med parametrar
- Relationer generalisering, aggregat, association
- Klassdiagram kontra Objektdiagram
- Nyansering av UML med stereotyper och nyckelord, «Interface» kontra «Boundary» mm
- Olika typer av delsystem, skikt kontra scoped context och subdomän.
- Component- och Package-diagram
- Ett principexempel på affärsregler och constraints i OCL
- Applikationer där avancerade statiska strukturer behövs
4. Design Patterns uttryckta i UML
- Principer för Designmönster
- Exempel på Designmönster
- Kort om skillnader och likheter jämfört med analysmönster resp arkitekturmönster
5. Tumregler och UML-diagram användbara i design
- UML:s Designdiagram i korthet
- Design-tumregler för återanvändbarhet och förändringstålighet
6. Avancerade sekvensdiagram i UML
- Användningsfall som språngbräda
- Meddelanden, deltagare, returer, timing constraints
- UML-operatorer (de vanliga resp de mindre vanliga)
- Applikationer med avancerad dynamik
- Exempel på interaktionsmönster i Sekvensdiagram
- Sekvensdiagrammens potential i arkitekturer och MDA: "programmering/test i diagram"
7. Tillstånd och tillståndsövergångar i UML
- Tillståndsdiagram
- Livscykler i "administrativa" applikationer och persistenta objekt (entiteter)
- Livscykler i "tekniska" applikationer och transienta objekt
- Händelser
- Inmeddelanden
- Genererade händelser
- Utmeddelanden
- Villkor
- Åtgärder inne i det egna objektet (entry, do, exit), skillnaden mot händelser
- Sammansatta tillstånd med subtillstånd
- Implementering med designmönster resp med olika andra principer, i korthet
- Tillståndsdiagrammens koppling till Sekvensdiagram och till MDA resp RT.
8. Återanvändning
- SOLID m fl designprinciper för återanvändbarhet, komponenttänkande, SW Product Lines
- Strategier för återanvändning: när ?
- Hur många delar vi med? (en enkel komponentmognadsskala)
9. Trender och framtiden i korthet
- Arkitektur, metodik, MDA
- Execution Environments kontra hårdvaruplattformar
- Mellanvaror - lösningen som blev problemet?
- MDA:s plattformsoberoende: analysresultaten överlever plattformsbyten
- Snabb uppsummering av kursens UML-diagram
Referenser