HemSök efter kurserITIL® Foundation

ITIL® Foundation

ITIL®-Foundation är en grundläggande 3-dagars kurs som ger en förståelse för ITIL® och samtidigt öppnar dörren för fördjupningskurser inom ITIL®.

Kursen vänder sig till dig som är inblandad i leveransen av IT-tjänster och behöver en förståelse för "best practice" inom Service Management. Kursen ger kunskaper i ITIL® och dess terminologi, struktur och grundläggande koncept. Kursen ger också möjlighet att certifiera sig och erhålla certifikatet 'ITIL® Foundation'.

För dig som vill gå igenom utbildningen i ett lugnare tempo där vi kombinerar klassrumsdagar med självstudier och extra stöd av digital lärtransfer rekommenderar vi att du ser över vårt program ITIL® Foundation Optimized + Certification som också genomförs som öppen kurs.

Vi rekommenderar även att deltagarna på ITIL® Foundation i ordinarie format avsätter tid för egenstudier kvällstid under kursens gång för att tillgodogöra sig utbildningens innehåll på bästa möjliga sätt samt öka möjligheterna att klara certifieringen (frivillig) kursens sista dag. 

ITIL® Utbildningsstege

Benefits to You:

Identify the lifecycle and fundamental processes involved in IT Service Management and how to integrate them into your business' IT service model

  • Understand how IT and the Business can collaborate to improve overall productivity and efficiency
  • Learn to move the reactive relationship between IT and users to a proactive relationship

Certifieringsförberedande

Certifiering ingår i kurspriset.

Notera att detta certifikat krävs för att du ska kunna ta dig vidare på Lifecycle och Capability-nivå.

Språk

Kursen hålls på svenska (Kontakta oss om du föredrar engelska).

Kursmaterial

  • Digitalt kursmaterial på engelska ingår. 
  • Önskas utskrivet material erbjuds detta till en kostnad om 500 kr.

Utbildningsformer
Classroom
Remote

Längd
3 dagar

Pris
22100 kr

Målgrupp

All IT-personal, system-och nätverksadministratörer, chefer och de som ansvarar för leveransen av IT-tjänster i en organisation.

Course Objectives

Upon successful completion of this course participants will be able to:

  • Gain a fundamental understanding of the ITSM lifecycle
  • Gain the knowledge necessary to prepare for the "Foundation Certificate in IT Service Management" examination from EXIN, ISEB or APM Group

Förkunskaper

Erfarenhet och kunskap av datormiljöer är användbart men inte nödvändigt.

Course Content

1. Service Management as a Practice

  • Introduction to IT Service Management
  • ITIL® introduction

2. Service Lifecycle

  • Introduction of the lifecycle stages

3. Key Principles, Models and Concepts

  • Introduction to key principles, models and concepts

4. Concepts, Roles and Functions

  • Service Strategy
  • Service Design
  • Service Transition
  • Service Operation
  • Continual Service Improvement

5. Technology and Architecture

  • Architecture and technology to manage the IT Services

ITIL® Qualification Scheme

Revision and Mock Examination