M1503

Ladda ner som PDF

Utveckla affären och bygg kundvärden

-ett Affärsmässigt förhållningssätt

Din affärsmässighet och professionalism är avgörande för din och ditt företags framgång. Ditt fokus att leverera det kunden beställt eller att leverera det bästa tänkbara för kunden?  Mervärde för kunden – mer arbete för dig! -Vem tar diskussionen med kunden - du eller säljare/kundansvarig på ditt företag?

Stockholm

  • 19-20 maj samt 17 juni

Göteborg

  • 2-3 juni samt 1 juli

Målgrupp

Utbildningen vänder sig till dig som vill bli mer affärsmässigt attraktiv och ”köpbar” samt vill förlänga affärerna med dina kunder. Du är kanske projektledare, tekniker, konsult eller konsultchef. Du arbetar tillsammans med kunder i kundens miljö. Utbildningen passar alla organisationer och personer där kundrelation, kvalité och kundens upplevelse – värdet av leveransen, produkt eller tjänst är avgörande.

Språk

Kursen hålls på svenska (Kontakta oss om du föredrar engelska).

Kursmaterial

Svenskt kursmaterial ingår.

Bring your own device

Ta med din egen laptop/surfplatta, har du ingen finns det att låna. Vänligen kontakta oss i förväg.

Du kommer att öka din förmåga att kommunicera, bygga förtroendefulla kundrelationer och se affärsmöjligheter som bygger kundvärden. Du kommer att stärka din förmåga att bygga, skapa mer affärer med hjälp av din expertkunskap och stärker ditt affärsmannaskap.

Förberedelser

Inför utbildningen kommer du att få besvara nedan 4 frågor.

  1. Beskriv hur en vanlig arbetsdag kan se ut
  2. Vad är dina starkaste sidor som person - utifrån din arbetsroll
  3. Vad är ditt företags erbjudande – tjänster/produkter
  4. Vilka är företagets värderingar

Du kommer också att få genomföra en DISC-analys (värde 2.200 kr) som lyfter fram dina drivkrafter & beteende och prioriteringar i ditt förhållningssätt.

Genomförande

2 + 1 dag. Med en period på 6-8 veckor mellan de två inledande dagarna och den sista dagen. Under mellanperioden kommer det att vara en del uppgifter att fokusera på utifrån utbildningens innehåll och agerande.

Vi kommer under dagarna arbeta med olika kundsituationer som du känner igen från din vardag. Det blir diskussioner i små och stora grupper där vi pratar om olika erfarenheter från affärer och relationer som har varit både... Läs mer

Du kommer att öka din förmåga att kommunicera, bygga förtroendefulla kundrelationer och se affärsmöjligheter som bygger kundvärden. Du kommer att stärka din förmåga att bygga, skapa mer affärer med hjälp av din expertkunskap och stärker ditt affärsmannaskap.

Förberedelser

Inför utbildningen kommer du att få besvara nedan 4 frågor.

  1. Beskriv hur en vanlig arbetsdag kan se ut
  2. Vad är dina starkaste sidor som person - utifrån din arbetsroll
  3. Vad är ditt företags erbjudande – tjänster/produkter
  4. Vilka är företagets värderingar

Du kommer också att få genomföra en DISC-analys (värde 2.200 kr) som lyfter fram dina drivkrafter & beteende och prioriteringar i ditt förhållningssätt.

Genomförande

2 + 1 dag. Med en period på 6-8 veckor mellan de två inledande dagarna och den sista dagen. Under mellanperioden kommer det att vara en del uppgifter att fokusera på utifrån utbildningens innehåll och agerande.

Vi kommer under dagarna arbeta med olika kundsituationer som du känner igen från din vardag. Det blir diskussioner i små och stora grupper där vi pratar om olika erfarenheter från affärer och relationer som har varit både lyckosamma och mindre uppskattade. Vi går igenom och pratar om olika personers beteenden och ageranden.

Vi tittar på hur du agerar, prioriterar och kommunicerar.

-Hur får du bäst dialog och kommunikation med olika personer – kunder, kollegor/medarbetare eller chefen?

Din affärsmässighet blir starkare och din rådgivande roll tydligare.

Utbildningen fokuserar på följande områden

Dag 1

Teknisk  Försäljning eller Rådgivning

  • Vad är försäljning ?
  • Vad är rådgivning?
  • Hur ser gruppens deltagare på  - försäljning/ säljare?
  • Tekniker, konsult, rådgivare – vad är skillnaden
  • Hur påverkar du kunden

Personlig stil

  • Fokus på den egna stilen – agerande, kommunicerande och prioriterande. Egna styrkor och utvecklingspotential
  • Drivkrafter och motivationsfaktorer
  • Hur hanterar vi olika kunders krav och olika situationer
  • Hur hanterar vi kollegor/medarbetare
  • Vad är din roll och ansvar ute hos kunderna?

Bygga kundvärde och förtroende

  • Vilka förväntningar har kunderna
  • Hur kan du bidra till nöjdare kund, längre affärsrelationer och mer affärer och intäkter till dig och ditt företag
  • Hur bygger du en förtroendefull kundrelation
  • Hur agerar du när du kommer ut till ny kund och under din tid i leveransen
  • Betydelsen av information och återkoppling/feedback under pågående uppdrag
  • Informera, kommunicera och lyssna framgångsrikt
  • Att ge och ta emot feedback

Dag 2

Affärsmannaskap

  • Vilka aktiviteter inom företaget bidrar till lönsamheten?
  • Egenförsäljning – hur fyller du din egen kalender?
  • På vilket sätt bidrar mitt arbete till resultatet och företagets övergripande mål?
  • Hur kan jag öka det positiva bidraget till mitt företags lönsamhet?
  • Dubbla lojaliteter: Hur du får nöjda kunder och samtidigt gagnar ditt företag
  • Vikten av en professionell, rådgivande säljstil
  • Hur du identifierar och hanterar dolda och kända behov hos din kund
  • Hur balanserar man olika insatser/investeringar för optimalt resultat?
  • Vad är det som gör att vi kan konkurrera. Är det tekniska funktioner, kvalitet, design, leveransprecision, produktionskostnad, underhållskostnad, flexibla betalmodeller?

Dag 3

Komplex Teknisk  Försäljning eller Rådgivning

Kundkommunikationens innehåll

  • Vad är marknadsföring?
  • Marknadsföringsfaktorer
  • Samtalets olika faser:
    • Planerings och förberedelsefas
    • Kontaktfas
    • Analysfas
    • Argumenterings fas
    • Beslut/ avslutsfas
    • Uppföljningsfas

Grupparbete

  • A/ Beskriv dina tjänster/produkter så detaljerat som möjlig
  • B/ Förklara tydligt varför de finns – existensberättigande
  • C/ Lista så många fördelar ni kan komma på med era respektive tjänster/produkter
  • D/ Prioritera de 5 viktigaste fördelarna för kunden.

 

Utbildningen levereras i samarbete med

Kurs-ID: M1503
Längd: 3 dagar
Pris exkl moms: 26 950 kr
Kan betalas med:
TRAINING CARD

Lämna dina kontaktuppgifter om du önskar en företagsintern utbildning.

Tipsa