T2864

Ladda ner som PDF

ITIL® Inspiration and Awareness

Till er som behöver Inspiration i er verksamhetsutveckling och upplever att ITIL inte är ett kittlande begrepp. Vi sätter ITIL i perspektiv och beskriver vad en tjänst är hur man kan använda ITIL i sin verksamhetsutveckling.

ITIL är en "Best Practice" som beskriver hur en organisation kan utveckla, introducera och erbjuda högkvalitativa tjänster med en effektiv support. Under kursen går vi igenom bakgrunden och utvecklingen av ITIL samt varför en organisation borde införa ITIL, Service Management och ITILs livscykel. Deltagarna får en grundläggande förståelse för de viktigaste principerna, koncepten och processerna enligt ITIL.

Målgrupp

Säljpersonal, kundrepresentanter, leverantörer etc som behöver förstå ITIL som koncept men inte behöver lära sig de ingående processerna.

Kursmaterial

Digitalt kursmaterial på Svenska ingår

ITIL Utbildningsstege

Målsättning:

Efter kursen ska deltagarna ha erhållit kunskaper om:

  • Vad en tjänst och Service Management är
  • Vad ITIL är och hur det kan användas i utvecklingen av en verksamhet
  • Hur ITIL ramverket är uppbyggt
  • De viktigaste processerna, rollerna och funktionerna som de beskrivs enligt ITIL

Den huvudsakliga målsättningen är att deltagarna ska bli motiverade att utveckla Tjänsteleveransen samt intresserade av att vilja lära sig mer om ITIL.

Kursinnehåll:

Kursen introducerar deltagarna till:

  • Vad är Service Management? (syfte: att förstå vad en tjänst är)
  • Vad är ITIL och vad är nyttan med ITIL? (syfte: att förstå vad ramverket är)
  • Vad är en process? (syfte: att förstå vad en process är)
  • Kort om ramverket ITIL och dess innehåll (syfte: att få kunskap ramverkets struktur och dess delar)
  • ITIL i praktiken
    • Vilka utmaningar finns och vad krävs för att lyckas?

Dessutom ingår ett fördjupningspass där kunden får välja mellan att genomföra en

  • Workshop
    • Med tydlig målbild att ta fram konkreta förbättringsförslag för vidare förändringsarbete, för kunden relevanta processer eller:
  • Teoretisk... Läs mer

ITIL Utbildningsstege

Målsättning:

Efter kursen ska deltagarna ha erhållit kunskaper om:

  • Vad en tjänst och Service Management är
  • Vad ITIL är och hur det kan användas i utvecklingen av en verksamhet
  • Hur ITIL ramverket är uppbyggt
  • De viktigaste processerna, rollerna och funktionerna som de beskrivs enligt ITIL

Den huvudsakliga målsättningen är att deltagarna ska bli motiverade att utveckla Tjänsteleveransen samt intresserade av att vilja lära sig mer om ITIL.

Kursinnehåll:

Kursen introducerar deltagarna till:

  • Vad är Service Management? (syfte: att förstå vad en tjänst är)
  • Vad är ITIL och vad är nyttan med ITIL? (syfte: att förstå vad ramverket är)
  • Vad är en process? (syfte: att förstå vad en process är)
  • Kort om ramverket ITIL och dess innehåll (syfte: att få kunskap ramverkets struktur och dess delar)
  • ITIL i praktiken
    • Vilka utmaningar finns och vad krävs för att lyckas?

Dessutom ingår ett fördjupningspass där kunden får välja mellan att genomföra en

  • Workshop
    • Med tydlig målbild att ta fram konkreta förbättringsförslag för vidare förändringsarbete, för kunden relevanta processer eller:
  • Teoretisk fördjupning,
    • Fördjupning i för kunden relevanta processer

Kursledaren utstrålar och förmedla motivation, entusiasm och engagemang bland deltagarna under kursen. Kursen genomförs med målsättning största möjliga interaktion mellan kursledare och deltagare samt att största möjliga förståelse och förankring för ett eventuellt framtida införande av ITILs processer hos kunden.

Utbildningen levereras i samarbete med

Kurs-ID: T2864
Längd: 1 dag
Kan betalas med:
TRAINING CARD

Lämna dina kontaktuppgifter om du önskar en företagsintern utbildning.

Tipsa