T2862

Ladda ner som PDF

ITIL® Foundation

ITIL-Foundation är en grundläggande 3-dagars kurs som ger en förståelse för ITIL och samtidigt öppnar dörren för fördjupningskurser inom ITIL.

Kursen vänder sig till dig som är inblandad i leveransen av IT-tjänster och behöver en förståelse för "best practice" inom Service Management. Kursen ger kunskaper i ITIL och dess terminologi, struktur och grundläggande koncept. Kursen ger också möjlighet att certifiera sig och erhålla certifikatet 'ITIL Foundation'.

Note! The course in October in Stockholm will be held in English!

Målgrupp

All IT-personal, system-och nätverksadministratörer, chefer och de som ansvarar för leveransen av IT-tjänster i en organisation.

Förkunskaper

Erfarenhet och kunskap av datormiljöer är användbart men inte nödvändigt.

Certifieringsförberedande

Kursen kan avslutas med en certifiering (extra avgift om 2.100 kr ex. moms tillkommer). Bokning måste ske minst 2 veckor före själva tillfället. Möjlighet finns att boka in sig vid annat certifieringstillfälle.

Notera att detta certifikat krävs för att du ska kunna ta dig vidare på Lifecycle och Capability-nivå.

Språk

Kursen hålls på svenska (Kontakta oss om du föredrar engelska).

Kursmaterial

Digitalt kursmaterial på Svenska ingår

Informator Training Cloud

Vår utbildningsportal stöttar dig genom hela utbildningen. Portalen är tidsbesparande och utformad för att ge dig som deltagare en mer effektiv inlärning - som leder till bättre resultat och större kunskapstillämpning efter kursen. Läs mer här >

Vi rekommenderar deltagarna på ITIL Foundation att avsätta tid för egenstudier kvällstid under kursens gång för att tillgodogöra sig kursens innehåll på bästa möjliga sätt samt öka möjligheterna att klara certifieringen (frivillig) kursens sista dag. 

ITIL Utbildningsstege

Objectives:

Upon successful completion of this course participants will be able to:

  • Gain a fundamental understanding of the ITSM lifecycle
  • Gain the knowledge necessary to prepare for the "Foundation Certificate in IT Service Management" examination from EXIN, ISEB or APM Group

Benefits to You:

Identify the lifecycle and fundamental processes involved in IT Service Management and how to integrate them into your business' IT service model

  • Understand how IT and the Business can collaborate to improve overall productivity and efficiency
  • Learn to move the reactive relationship between IT and users to a proactive relationship

Course Outline:

1. Service Management as a Practice

  • Introduction to IT Service Management
  • ITIL introduction

2. Service Lifecycle

  • Introduction of the lifecycle stages

3. Key Principles, Models and Concepts

  • Introduction to key principles, models and concepts

4. Concepts, Roles and Functions

  • Service Strategy
  • Service Design
  • Service Transition
  • Service Operation
  • Continual... Läs mer

Vi rekommenderar deltagarna på ITIL Foundation att avsätta tid för egenstudier kvällstid under kursens gång för att tillgodogöra sig kursens innehåll på bästa möjliga sätt samt öka möjligheterna att klara certifieringen (frivillig) kursens sista dag. 

ITIL Utbildningsstege

Objectives:

Upon successful completion of this course participants will be able to:

  • Gain a fundamental understanding of the ITSM lifecycle
  • Gain the knowledge necessary to prepare for the "Foundation Certificate in IT Service Management" examination from EXIN, ISEB or APM Group

Benefits to You:

Identify the lifecycle and fundamental processes involved in IT Service Management and how to integrate them into your business' IT service model

  • Understand how IT and the Business can collaborate to improve overall productivity and efficiency
  • Learn to move the reactive relationship between IT and users to a proactive relationship

Course Outline:

1. Service Management as a Practice

  • Introduction to IT Service Management
  • ITIL introduction

2. Service Lifecycle

  • Introduction of the lifecycle stages

3. Key Principles, Models and Concepts

  • Introduction to key principles, models and concepts

4. Concepts, Roles and Functions

  • Service Strategy
  • Service Design
  • Service Transition
  • Service Operation
  • Continual Service Improvement

5. Technology and Architecture

  • Architecture and technology to manage the IT Services

ITIL® Qualification Scheme

Revision and Mock Examination

En del kursdeltagare tycker att terminologin i ”ITIL språket” är svårt att komma in i. Vi har därför skapat en översättning innehållande de vanligaste begreppen inom ITIL från Engelska till Svenska som du hittar via denna länk. 

 

"Toppen lärare :)." 
/ en nöjd deltagare 26/10-2015
Citat från tidigare deltagare
"Mycket bra upplägg med kunnig och erfaren lärare som relaterade med exempel från verkligheten. Servicen runt kursen med fika och lunch var mycket bra. Det märks att Informator har god vara att arrangera kurser med hög kvalité på hela upplägget från det man kommer första dagen till när man lämnar sista dagen." 
/ en nöjd deltagare 28/5-2015
Citat från tidigare deltagare
"Bra pedagogik, bra/relevanta exempel, timeboxing :)." 
/ en nöjd deltagare 24/11-2014
Citat från tidigare deltagare
"Bra med exempel från andra områden än IT" 
/ en nöjd deltagare 24/11-2014
Citat från tidigare deltagare
"Bäst!" 
/ en nöjd deltagare 24/11-2014
Citat från tidigare deltagare

Utbildningen levereras i samarbete med

Kurs-ID: T2862
Längd: 3 dagar
Pris exkl moms: 19 490 kr

Frågor om kursen!?

Har du frågor om kursens innehåll, leveransdatum/ort eller behöver en företagsanpassad variant? Fyll i formuläret nedan!


Kan betalas med:
TRAINING CARD

Ort och datum

Stockholm
5 okt – 7 okt GO!
Boka nu!
24 okt – 26 okt GO!
Boka nu!
9 nov – 11 nov
Boka nu!
28 nov – 30 nov
Boka nu!
14 dec – 16 dec
Boka nu!
Göteborg
19 okt – 21 okt
Boka nu!
5 dec – 7 dec
Boka nu!
Malmö
21 nov – 23 nov
Boka nu!

Tipsa