T1127

Ladda ner som PDF

Tjänstekataloger i Praktiken

Målgrupp

Denna utbildning riktar sig till dig som har en roll i gränssnittet mellan IT och verksamhet så som tjänsteägare, förvaltningsansvarig, IT-chef, Service Manager eller till dig som är mitt uppe i det praktiska arbetet med att etablera och förvalta en tjänstekatalog.

Förkunskaper

Erfarenheter från ITIL ramverket underlättar men är inget krav.

Kursmaterial

Kursmaterial på svenska ingår.

Allt fler företag och organisationer arbetar professionellt med tjänstekataloger enligt ITIL. En effektiv tjänstekatalogshantering innebär bland annat att:

  • hantera och förvalta informationen i tjänstekatalogen,
  • säkerställa att tjänstekatalogen innehåller rätt information för alla aktiva tjänster,
  • erbjuda en källa med information för alla överenskomna tjänster samt
  • säkerställa att informationskällan är åtkomlig för de som är behöriga användare av den

Målsättning:

Målsättningen är att deltagarna efter genomförd utbildning ska ha en god förståelse för och kunskap om vikten av att etablera en effektiv tjänstekatalog som grunden för en framgångsrik och värdeskapande verksamhetsutveckling. Deltagarna ska även ha förståelse för hur en effektiv tjänstekatalog kan etableras.

Kursinnehåll:

Utbildningen innefattar en genomgång av:

  • Service Catalogue Management processen
  • Angränsande processer och nyckelroller
  • Strategiska frågeställningar i samband med etableringen av en tjänstekatalog
  • Praktiskt tillvägagångssätt vid framtagningen av en tjänstekatalog

Utbildningen består av både... Läs mer

Allt fler företag och organisationer arbetar professionellt med tjänstekataloger enligt ITIL. En effektiv tjänstekatalogshantering innebär bland annat att:

  • hantera och förvalta informationen i tjänstekatalogen,
  • säkerställa att tjänstekatalogen innehåller rätt information för alla aktiva tjänster,
  • erbjuda en källa med information för alla överenskomna tjänster samt
  • säkerställa att informationskällan är åtkomlig för de som är behöriga användare av den

Målsättning:

Målsättningen är att deltagarna efter genomförd utbildning ska ha en god förståelse för och kunskap om vikten av att etablera en effektiv tjänstekatalog som grunden för en framgångsrik och värdeskapande verksamhetsutveckling. Deltagarna ska även ha förståelse för hur en effektiv tjänstekatalog kan etableras.

Kursinnehåll:

Utbildningen innefattar en genomgång av:

  • Service Catalogue Management processen
  • Angränsande processer och nyckelroller
  • Strategiska frågeställningar i samband med etableringen av en tjänstekatalog
  • Praktiskt tillvägagångssätt vid framtagningen av en tjänstekatalog

Utbildningen består av både teori och övningar.

Utbildningen levereras i samarbete med

Kurs-ID: T1127
Längd: 2 dagar
Kan betalas med:
TRAINING CARD

Lämna dina kontaktuppgifter om du önskar en företagsintern utbildning.