M1720

Ladda ner som PDF

Kepner Tregoe Foundation

Minska tiden du lägger på varje ärende. Kepner-Tregoe är en metodik för att samla in, strukturera och analysera information så att du snabbt och enkelt kan lösa problem, fatta beslut eller hantera risker. I mer än 50 år har Kepner-Tregoe, ett av världens ledande management företag använt denna metodik för att öka effektiviteten hos globala organisationer, som t.ex. NASA, IBM, Sun Microsystems, RIM och Siemens.

Alltför ofta spenderar vi för mycket tid och uppmärksamhet på processer och verktyg och mindre åt beteendemässiga färdigheter, men processer tillför inte något värde innan människor som gör det verkliga arbetet har ändrat sitt beteende. Denna två-dagars kurs utvecklar det kritiska tänkandet inom situationsbedömning, problemanalys och beslutsanalys och ger deltagarna kompetensen att använda dessa färdigheter för felsökning, oberoende av underliggande teknik. Efter kursen kan du certifiera dig i Kepner Tregoe Foundation.

Målgrupp

Alla roller som har någon form av arbetsledande- eller ansvarsfunktion har nytta av denna kurs. Grupper som hanterar många ärenden mellan varandra som till exempel en ledningsgrupp, ett felsökningsteam eller alla ansvariga inom en specifik avdelning har störst effekt av att gå kursen tillsammans då alla får en gemensam metodik som kan användas direkt efter kursen.

Förkunskaper

Inga förkunskaper krävs.

Certifieringsförberedande

Denna kurs är certifieringsgrundande. Vi skriver inte provet under kursen. Rekommendationen är att du skriver provet inom 2 veckor efter avslutad kurs. Provet är på 60 minuter.

Informator Training Cloud

Vår utbildningsportal stöttar dig genom hela utbildningen. Portalen är tidsbesparande och utformad för att ge dig som deltagare en mer effektiv inlärning - som leder till bättre resultat och större kunskapstillämpning efter kursen. Läs mer här >

Du lär dig

  • Etablera en gemensam metodik för att analysera problem, fatta beslut och proaktivt undvika problem.
  • Användning av en systematisk metod som är oberoende av situation och miljö.

Kursen ger dig praktiska kunskaper om Kepner-Tregoe’s metoder för problemanalys, situationsbedömning, proaktiv problemanalys och beslutanalys som du direkt efter kursen kan börja använda för att effektivisera ditt yrkesliv. (Kepner-Tregoe refereras som bästa praxis i den officiella ITIL®Service Transition boken).

Kursinnehåll

Kursen hålls på svenska med engelskt kursmaterial. Certifieringstestet till denna kurs är på engelska. Våra öppna kurser genomförs med svenskspråkig instruktör, kundanpassat kan vi även genomföra kursen med engelskspråkig instruktör.

  • Introduction to Kepner-Tregoe rational process: Situation Appraisal, Problem Analysis, Decision Analysis and Potential Problem Analysis
  • Situation Appraisal – The definition of an incident and a concern. How to “List Threats and Opportunities“, “Separate and Clarify“, “Set Priority“, “Plan Next Steps“ and the role of questioning in Situation Appraisal
  • Problem Analysis – The Kepner-Tregoe definition of a problem. How to... Läs mer

Du lär dig

  • Etablera en gemensam metodik för att analysera problem, fatta beslut och proaktivt undvika problem.
  • Användning av en systematisk metod som är oberoende av situation och miljö.

Kursen ger dig praktiska kunskaper om Kepner-Tregoe’s metoder för problemanalys, situationsbedömning, proaktiv problemanalys och beslutanalys som du direkt efter kursen kan börja använda för att effektivisera ditt yrkesliv. (Kepner-Tregoe refereras som bästa praxis i den officiella ITIL®Service Transition boken).

Kursinnehåll

Kursen hålls på svenska med engelskt kursmaterial. Certifieringstestet till denna kurs är på engelska. Våra öppna kurser genomförs med svenskspråkig instruktör, kundanpassat kan vi även genomföra kursen med engelskspråkig instruktör.

  • Introduction to Kepner-Tregoe rational process: Situation Appraisal, Problem Analysis, Decision Analysis and Potential Problem Analysis
  • Situation Appraisal – The definition of an incident and a concern. How to “List Threats and Opportunities“, “Separate and Clarify“, “Set Priority“, “Plan Next Steps“ and the role of questioning in Situation Appraisal
  • Problem Analysis – The Kepner-Tregoe definition of a problem. How to “Describe Problem“, “Identify Possible Causes”, “Evaluate Possible Causes“, “Confirm True Cause“, explain the role of questioning in Problem Analysis.
  • Decision Analysis: The definition of a decision. How to “Clarify Purpose“, “Identify Alternatives“, “Evaluate Alternatives“, “Make Decision”. The role of questioning in Decision Analysis. How to effectively “Present Recommendations“ and “Assess Recommendations“
  • Potential Problem Analysis – The definition of an action and a plan. How to “Identify Potential Problems“, “Identify Likely Causes“, “Take Preventive Action“, “Plan Contingent Action and Set Triggers“. The role of questioning in Potential Problem Analysis
Om Kepner-Tregoe
Grundades 1958 i Princeton. N.J-baserade Kepner-Tregoe är internationellt ledande i att utveckla det kritiska tänkandet. Kepner-Tregoe är en global ledare inom förbättring av resultat genom organisatorisk utveckling och felsökningsmetoder.
 
Metodiken
Vi tar för givet att IT-specialister är bra på att lösa incidenter och problem eftersom de är tekniskt kompetenta, men faktum är att deras incident och problemlösningsfärdigheter är begränsade till teorin om hur något fungerar, de praktiska sätten att göra det arbete, typiska sätt den går sönder, och gemensamma sätt att åtgärda det. Det är inte tillräckligt när de hanterar komplexa incidenter och problem. Vad de behöver är en metod för att hantera sin väg genom komplexa incidenter och problem, hantera kaos och fragment av information, och säkert, snabbt och billigt hitta den omedelbara orsaken till att återställa tjänsten eller orsaken för att förhindra en upprepning. I ITIL®s publicering Service Operation finns en hänvisning till Kepner-Tregoe, men bara i samband med problemutredning och diagnos.
 
Kepner-Tregoe är mycket mer än så, och kan användas för att förbättra alla ITIL®-processer och aktiviteter avsevärt. De två ramverken kompletterar varandra väl. ITIL® beskriver ”vad” och ”varför”, Kepner-Tregoe beskriver ”hur” – med fokus på människor och deras beteende färdigheter.
 
Kepner-Tregoe Grundkurs, på två dagar, presenterar en systematisk metod för felsökning och lösa kundernas problem snabbare och mer effektivt för att förbättra kundnöjdheten. Det ger eleven tekniker för strukturerat kritiskt tänkande för att fatta bättre beslut och proaktivt analysera och undvika problem.

Kursfakta

Kurs-ID: M1720
Längd: 2 dagar
Pris exkl moms: 20 450 kr
Inregistrering: 09.00
Kursstart: 09.30
Kursslut (ca): 16.30

Frågor om kursen?

Har du frågor om kursens innehåll, leveransdatum/ort eller behöver en företagsanpassad variant? Fyll i formuläret nedan!


Kan betalas med:
TRAINING CARD

Ort och datum

Stockholm
30 nov-1 dec
Boka nu!
Göteborg
30 nov-1 dec
Boka nu!
Malmö
30 nov-1 dec
Boka nu!

Tipsa