På denna UX-fokuserade utbildning får du prova på och lära dig hela processen att från ett agilt synsätt skapa användbara tjänster och funktioner tillsammans med fantastisk användarupplevelse!
– Att gå från ”Good enough” till ”Great”. Från förstudier, via övergripande design till praktiska användbarhetsutvärderingar. Målsättningen är att ge dig verktygen att kunna utveckla system, webbtjänster eller appar med hög upplevd kvalitet.
Utbildningen vänder sig till dig som ska utveckla, beställa eller kravställa gränssnitt, tjänster eller funktioner med hög användbarhet. Du kan t.ex. vara systemerare, webb/apputvecklare, designer, programmerare, projektledare, Scrum Master, eller kravställare.
Utbildningen förutsätter åtminstone en grundläggande erfarenhet av IT-utveckling eller kravställning. Kursen passar såväl utvecklare, designers som kravställare och projektledare. Inga förkunskaper om agila metoder som Scrum, LeanUX eller Kanban behövs, då de kommer att kort introduceras i kursen, om det behövs.
Kursmaterial på svenska ingår.
Genom att kontinuerligt varva praktik och teori lär du dig hur du utgår ifrån användarens behov och situation när du och ditt team utvecklar funktioner eller innehåll. Utbildningens teoriavsnitt blandas med diskussioner, erfarenheter och många praktiska övningar. Utbildningen består till 40-50 % av praktiskt arbete och är i grunden processinriktad.
Du får lära dig hur du arbetar effektivt med användbarhet och UX innan, under och efter ett utvecklingsprojekt med agila och användarcentrerade metoder.
I den praktiska delen av kursen får du ta fram en prototyp till en webbtjänst - från målgruppsanalys till utvärdering och lära dig själva utvecklingsprocessen.
1. Introduktion
2. Användbarhet
Genom att kontinuerligt varva praktik och teori lär du dig hur du utgår ifrån användarens behov och situation när du och ditt team utvecklar funktioner eller innehåll. Utbildningens teoriavsnitt blandas med diskussioner, erfarenheter och många praktiska övningar. Utbildningen består till 40-50 % av praktiskt arbete och är i grunden processinriktad.
Du får lära dig hur du arbetar effektivt med användbarhet och UX innan, under och efter ett utvecklingsprojekt med agila och användarcentrerade metoder.
I den praktiska delen av kursen får du ta fram en prototyp till en webbtjänst - från målgruppsanalys till utvärdering och lära dig själva utvecklingsprocessen.
1. Introduktion
2. Användbarhet
3. Användarcentrerad utveckling (ACD)
4. Användarupplevelse - UX
5. Agil användarcentrerad design (Agil ACD)
6. Målgrupper och målgruppsanalys
7. Kravställning
8. Design
9. Prototyper
10. Att genomföra användbarhetsutvärderingar
11. Avslutning
Det praktiska grupparbetet löper som en röd tråd under hela utbildningen. Utifrån ett företags behov och målgruppsanalys omsätter vi i praktiken det vi gått igenom under respektive avsnitt. Vi skapar personas och scenarier, formulerar krav, tar fram wireframes och prototyper, som vi slutligen utvärderar i en testsituation.
Syftet med det praktiskt arbetet är att lära oss och pröva de metoder som används för att utvärdera användbarheten hos den framtagna prototypen.
"I found that Informator is very well structured, both in the way they planned the course material and the overalldays in general. Very nice teaching rooms, rest rooms and coffee space with great snacks, lunch and fruits!"