företags-moln och telekom-moln blir inga finvädersmoln.
Mitt långa samarbete med Informator har lärt mig spetsa öronen när andra (i regel mycket större) företag med Informatorkoppling syns och hörs. Senast Oracle i mars, då deras Senior Vice President Peter S Magnusson höll en intressant keynote på SICS-dagen i Kista, ”When worlds collide: Enterprise and CloudComputing”, som framhöll skillnaderna mellan företagsmoln och ”vanligt traditionellt” konsumentmoln, och avslutade med att ”the enterprise cloud will be a very very different beast”.
Vissa skillnader gällde marknad och ekonomi, t ex är omsättningen på den globala annonsmarknaden på nätet (som alla pratar om i o m att de märker av den varje dag) bara en knapp tjugondel av världens IT marknad, och räknar man in telekom så bara en femtiondedel. Ändå är annonserna lejonparten av omsättningen i konsumentinriktad IT som sociala medier, sökmotorer, YouTube, nättidningar, mm.
Dessutom visade sig skillnaden i klassiska NFR & QA (icke-funktionella krav på kvalitetsegenskaper hos arkitekturen) vara ännu större. Han gav flera exempel, bl a:
– prestanda resp tillgänglighet, ungefär 100 gånger strängare krav på svarstider resp på steady-state availability i företagssystem än i konsumentinriktade system
– kundanpassning/variabilitet, modifierbarhet, företagsapplikationer är minst 10 000 gånger fler (och mer olika), samtidigt som de innehåller komplex specifik verksamhetslogik och lever under mycket snävare kostnadsramar, och det i årtionden (inte månader). Magnusson jämförde konsumentmolnet med en monokultur (majsfält i Mellanvästern) och konstaterade torrt att så ser det inte ut på företagssidan
– säkerhet: intrång i konsumentmoln är ”bara” pinsamt, men på företagssidan brukar det leda till förlorade kontrakt och till uppsägningar…
Åskmoln (källa: Universeum)
Så kom Påsktider. Dags för ny diskussionsvända med kusinen/kollegan (senior architect i Silicon Valley, som förekom i min gästblogg i januari här). Via LinkedIn, så man skickar med SICS-länken direkt i stället, och slapp dotcom-kladda diverse skisser på servetter (den här gången…) Han blev lika inspirerad av Magnussons presentation, och lade till:
”Och så telekomcloud – också very very different. Har sina konsumentsidor, företagssidor, och specifika egna sidor. Den körs på stora datacentra, i nätet, och även hos kund. Handlar inte om att centralisera till ett ställe, utan om att decentralisera till en mycket distribuerad cloud.”
Jag nämner ”content caching” i nätet av video och distribuerad YouTube, eftersom svenska SICS har optimeringsforskat i båda.
”Ja, det kallas Content Delivery Network, CDN, men är bara ett av nio användningsområden (ursprungliga ETSI use cases) i telekommolnet. Det blir intressant att se hur leverantörer med rötter i IT resp med rötter i telekominfrastruktur handskas med övergången, från tonvikten på hårdvarunät till mjukvara, och framför allt, till den här nya sortens tjänster i nätet.”
Snabba puckar i molnet alltså, och det åt tre håll samtidigt. Inget större fel på att vi båda (i likhet med många Informatorkunder) satsat på mjukvarubanan, kan jag tycka…
Huvudförfattare: GrowingModular: Mass Customization of Complex Products, Services and Software samt UMLXtra Light: How to Specify Your SW Requirements
UML 2 Professional, OCUPAdvanced Level (certifikatnivå 3 av 3)
Milan samarbetar med Informator sedan våren 1996 inom modellering, UML, krav, analys, arkitektur och design. Håller f.n. kurser i grundläggande Arkitektur, Modular Product Line Architecture (T1430), i modellering (T2715, T2716), och 2013 höll han också Informators fullsatta Frukostseminarium om användningsfall.