För ett litet tag sedan så körde vi en av våra populära utbildningar inom agil HR i Stockholm. Under två dagar gick vi igenom hur HR kan stötta en organisation som redan arbetar med agila metoder i verksamheten och hur man kan skapa en kultur som engagerar snarare än hämmar medarbetares kreativitet och motivation. För det handlar nästan bara om kultur, vi behöver bara krydda med en gnutta struktur för att kunna leverera mycket mer värde.
Agilt är i grunden ett tankesätt hur organisationer bör förhålla sig i en komplex och föränderlig värld. Genom att i högre grad förespråka flexibilitet och anpassningsförmåga, arbete i korta feedbackloopar, självstyre och transparens, ökar lärandet och värdeskapandet åt kunden. Fler och fler organisationer ser nu värdet i att applicera det agila tänkesättet även inom HR, både i det interna arbetet men kanske framför allt hur en HR-avdelning bidrar till att stötta en organisations lätterörlighet. När traditionella processer fokuserar på styrning och kontroll är en agil HR-funktions roll snarare att skapa värde och stötta unika behov.
- Värdera individer och interaktion högre än processer och verktyg
- Värdera fungerande mjukvara högre än omfattande dokumentation
- Värdera samarbete med kunden högre än att förhandla om kontrakt
- Värdera att reagera på förändringar högre än att följa en uppgjord plan
Det agila manifestet för HR har 12 principer för vad vi ska tänka på när vi arbetar agilt med HR:
- Vår högsta prioritet är att tillfredsställa kunderna genom att tidigt och kontinuerligt leverera värdefulla HR-leveranser (kunder = chefer, medarbetare och externa kunder)
- Välkomna förändrade krav, även sent i utvecklingsprocessen eller projektet
- Leverera (HR-program, verktyg, service) frekvent, ju oftare desto bättre
- I HR-projekt bör HR dagligen arbeta tillsammans med operativa chefer, andra funktioner och medarbetare (tvärfunktionella team) genom hela projektet
- Bygg projekt runt motiverade individer. Ge dem miljön och stödet de behöver, och lita på att de gör sitt jobb
- Kommunikation ansikte-mot-ansikte är det bästa och mest effektiva sättet att utbyta information. Både till och inom HR-teamet
- Fungerande HR-program, verktyg, service är det främsta måttet på utveckling
- Agila metoder fokuserar på uthållighet, och har en ständig, stadig utvecklingstakt
- Kontinuerlig uppmärksamhet på hög kvalitet och god design ökar anpassningsförmågan.
- Enkelhet – konsten att maximera mängden arbete som inte görs – är viktigt
- Den bästa arkitektur på HR leverabler uppstår med självorganiserande team
- Med jämna mellanrum reflekterar teamet om hur det kan bli mer effektiva och anpassar sitt beteende därefter