8 saker arkitekter i världens längsta-djupaste-dyraste vet mycket om

Så är Schweiz igång med provdrift i århundradets bygge Gotthard-Basistunneln på 57 km, från Erstfeld i tysktalande kantonen Uri till Bodio i italiensktalande Ticino. Under 2300 m berg som djupast. Tester säger mer än invigningsceremonier, tar ner på jorden vad invigningstal lyft till skyarna, visar både styrkor och svagheter, och motiverar till kunskapsutbyte över branschgränserna – som ger en och annan deja vu åt en IT-arkitekt…
1. Douglas R. Hofstadter’s lag: ”Det tar alltid längre tid
Närmare bestämt 70 år, från en ingenjörs visionära idé anno 1947 och folkomröstning 1998 till ordinarie drift framåt årsskiftet 2016-17. Hofstadter’s lag är rekursiv:
”Det tar alltid längre tid än planerat trots att man tagit hänsyn till Hofstadter’s lag”. 🙂
2. Det går att hålla budget
Strax under 110 miljarder SEK blev det, främst från vägskatten och momsen, och budgeten justerades inte för annat än inflationen. Det är ett av skälen till stödet hos 80 % av schweiziska väljare (Demoskop i år) för liknande investeringar. Lika viktigt är att det gynnar turistnäringen.
3. …särskilt när återanvändning fungerar
En betydande del av de 28 miljoner ton berg man brutit återanvändes på plats, under byggarbeten i tunneln och strax utanför.    
4. Att bli för bra på att spara kan bli dyrt efteråt
För att minska kostnaden har man krympt båda tunnelrören med 10 %, från 45 kvm i tvärsnitt i Lötschbergtunneln nyligen till 41 nu, att jämföra med drygt 60 i liknande projekt i Tyskland. Så nu följer man provdriften med spänning. Persontåg har en tidtabellsenlig hastighet på 200 km/h i tunneln, godståg däremot bara 100…

Här skulle en vaken IT-arkitekt kräva ingående tester på ritstadiet. Matlab och trafiksimulatorer om det är tåg som rör sig, animeringar och stand-up möten kring UML sekvensdiagram om det är signaler eller transaktioner som rör sig. Beteenden/förlopp är en viktig del av arkitektur och modellering.    
5. Man kan slå i prestandataket trots prestandareserver
Tågoperatören behöver köra 2 persontåg per timme, inte bara 1 som ursprungligen planerat. Hastighetsskillnaden på 100 km/h mot godstågen framför respektive bakom, tillsammans med den höjda trafiktätheten i de smala tunnelrören, ökar lufttrycket framför persontågen resp undertrycket bakom dem. Det kan ev. bromsa persontågen så mycket att de får svårt att hålla tidtabellen – som är både landets och planeringsalgoritmers paradnummer. I så fall finns fem möjliga lösningar på problemet, ingen av dem billig…
6. Parallella team – om man är noggrann och följer upp regelbundet
Kontrakten var modulindelade på 5 sektioner, och arbetena pågick samtidigt m h a tillträdespunkter i mitten. Ändå stödde alla moduler gränssnitten utan trassel: man möttes prick vid sektionsgränserna. Högsta uppmätta avvikelse av alla mötespunkter blev bara 13 cm.
7. Säkerhet allt viktigare
Aktiv säkerhet, bl a 3200 km kopparkabel (som avståndet från Irlands västkust till St. John’s i Kanada). Passiv säkerhet, bl a räddningsgångar mellan tunnelrören, med täta mellanrum (325 m), räddningsstation under jorden på halva vägen genom tunneln, mm.
8. Modulindelningen ger skalbarhet
Modularitet på flera nivåer gör tunneln lättare att bygga ut med nya sektioner. Behöver kunden lägga ytterligare 50 km under jord i framtiden, så går det att bygga nya tillträdespunkter för dem på rätt ställen.


Ett av flera parallella team i arbete med sin modul av världens längsta tunnel.
(bildkälla: Cooper.ch 18:01, 19 September 2006 (UTC) – Own work, CC BY-SA 2.5, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=1189499)
Reguljärdrift börjar i december. Ingen idé att leta efter vagn med takfönster då, man ser ju bara berg. Bergrund. 🙂


Milan Kratochvil

konsult, Kiseldalen.com

Huvudförfattare: Growing Modular: Mass Customization of Complex Products, Services and Software samt UML Xtra Light: How to Specify Your SW Requirements UML 2 Professional, OCUP Advanced Level (certifikatnivå 3 av 3)







Milan samarbetar med Informator sedan våren 1996 inom modellering, UML, krav, analys, arkitektur och design. Håller f.n. kurser i grundläggande Arkitektur, Modular Product Line Architecture (T1430), i modellering (T2715, T2716), och 2013 höll han också Informators fullsatta Frukostseminarium om användningsfall.