Bästa möjliga reboarding

Restriktionerna har släppts sen ett par veckor. Tillbaka till kontoret och hänga med kollegorna. Äntligen! Nu är det bara att börja det nya normala.

Men vad är det nya normala? Och hur hanterar vi återgången till kontoret eller reboardingen på bästa sätt?

Vi träffas igen med nya och vitt spridda erfarenheter

Vi kan lugnt konstatera att alla kommer tillbaka med väldigt olika erfarenheter av de senaste 18 månaderna. Det kommer finnas många viljor och önskningar vilket kräver tydlighet från arbetsgivaren. Tydlighet i vad som gäller och väl grundade beslut blir väldigt viktigt eftersom allas önskemål inte kommer kunna uppfyllas.

Många har under pandemin vant sig vid att jobba hemifrån och vill fortsätta göra det. För dem som det inte har funkat lika bra för är återgången efterlängtad och för dem kanske det är viktigt att andra kollegor också är på kontoret.

Fånga upp hur medarbetarna mår. Många längtar som sagt tillbaka till kontoret medans andra är oroliga eller bara föredrar att jobba hemifrån. Genom att göra en anonym enkät får du reda på och kan fånga upp eventuell oro.

När medarbetarna mår bra mår företaget bra

Gör dig tillgänglig för samtal! Under pandemin har det varit svårt för chefer att veta hur medarbetarna verkligen mår. Det finns en viss oro att den psykiska ohälsan ökat under pandemin och det är därför viktigt att det är tydligt att man vet vem man kan vända sig till om man inte mår bra. Ju tidigare man fångar upp medarbetare som inte mår bra desto bättre såklart.

Uppdatera kontoret

Anpassa kontoret efter vårt nya normala. Se över avstånd mellan skrivbord. Ha ett rum avsatt för videosamtal. Inred kontoret så att det kanske känns lite mer som hemmakontoret med växter och några schyssta fåtöljer. Ha fortsatt handsprit utställt. Begränsa antalet personer i mötesrum så att alla känner sig bekväma.

Det är en bra idé att lägga lite krut på sociala aktiviteter när alla kommer tillbaka till jobbet, det behöver inte vara mer än att ha lite extra lyxigt fika. En liten insats gör stor skillnad.

Vi gör det här tillsammans

Alla behöver dra sitt strå till stacken för att det ska funka. Kommunikation och tillit, att man litar på att medarbetarna gör sitt jobb, är en förutsättning för att det ska fungera.

4 punkter att tänka på

  • Tydlighet. Vad gäller och varför?
  • Lyssna på medarbetarna. Ta reda på hur medarbetare mår med anonym enkät och medarbetarsamtal. Kommunikation och förtroende är nyckeln.
  • Anpassa kontoret med tex större avstånd mellan skrivbord , färre platser i mötesrum. Handsprit.
  • Lägg lite krut på sociala samvaron när medarbetare kommer tillbaka.

Informators utbildningar: