ITIL – varför heter det så?

ITIL står för Information Technology Infrastructure Library. Hur tråkigt låter inte det?! Snacka om att ett ramverk jobbar i motvind med ett sådant namn.
Inte nog med att namnet är tråkigt. Det är dessutom totalt missvisande. ITIL har i praktiken ingenting med infrastruktur att göra och inte ens kopplingen till IT är särskilt stark.
 
Varför heter det då ITIL? Det har med historik att göra.
ITIL skapades i början av 1980-talet av en statlig engelsk instans, CCTA, med uppgift att ge IT-stöd till regeringsdepartement. Ursprungligen var inriktningen ganska teknisk och det fanns visst fog för namnet ITIL. Allteftersom ITIL-ramverket utvecklades i version 2, som kom ut runt sekelskiftet, och version 3, som släpptes 2007, har dock inriktningen glidit över mer och mer mot verksamhetsfrågor. I samband med att version 3 skulle släppas pågick faktiskt en debatt huruvida namnet ITIL skulle ändras till något som bättre beskriver vad det handlar om – verksamhetsutveckling. Beslutet blev dock att behålla namnet eftersom det anses vara inarbetat och att ett namnbyte skulle gunga den tröga IT-industrin alltför mycket.
Kvar står vi alltså med ett taskigt namn på ett i övrigt användbart ramverk.
Det är lite synd eftersom det gör att ITIL har svårt att få ”cred” inom andra avdelningar än IT-avdelningen, trots att ramverket skulle skapa värde även på andra håll i en organisation.

Olingo har äntligen dragit igång på Twitter – https://twitter.com/#!/Olingo_
Följ oss gärna där om du är intresserad av ITSM (IT Service Management) och ITIL.