Våra av- och ombokningsregler är grundade på riktlinjer ifrån organisationen Almega utbildningsföretagen.
Generellt
Bindande bokning: Bokning på kurs är bindande för deltagarens företag när Informator mottagit den.
Av- och ombokning: Avbokning eller ombokning kan göras kostnadsfritt fram till 20 arbetsdagar före kursstart. Vid av- eller ombokning som sker 20 arbetsdagar eller mindre före kursstart debiteras 100 % av kursavgiften.
Ändringar av kursdatum/lärare: Om lärare blir sjuk eller inte kan genomföra kursen, förbehåller sig Informator rätten att byta lärare eller flytta kursdatum, i samråd med kunden.
Fakturering: Informator skickar fakturan upp till tjugo dagar före kursstart och tillämpar en betalningstid om 30 dagar. Eventuella specifika kundavtal undantags från denna policy. Kunden är skyldig att i god tid tillhandahålla korrekt faktureringsinformation till Informator. Vid försenad betalning tillämpas påminnelseavgift i enlighet med gällande lagstiftning. Samtliga priser anges exklusive moms.
Störande beteende: Deltagare som uppvisar störande beteende kan komma att ombes att lämna utbildningen. Ingen ersättning utges för kurs som inte fullföljts.
Kursmaterial: Informator använder i största möjliga mån digitalt kursmaterial, detta får inte kopieras eller spridas utan Informators godkännande. I vissa fall distribuerar ansvarig lärare kursmaterial till deltagaren.
Personuppgifter: Läs mer om hur vi hanterar dina personuppgifter i vår Dataskyddsbeskrivning.
Öppen (schemalagd) utbildning
Överlåtelse av kursplats: Kursplats kan överlåtas till medarbetare efter samråd med Informator. Ingen övrig kompensation utgår.
Sjukdom: Om deltagaren blir sjuk (eller vårdar en sjuk närstående) kan Informator kräva sjukintyg för att styrka detta. Deltagaren erbjuds att boka om kursen till nästkommande startklara tillfälle utan extra kostnad. Om detta inte är möjligt eller om giltig dokumentation inte kan visas, erbjuds ombokning till ett kurstillfälle inom 6 månader till 50 % av kursavgiften.
Reklamation och nöjdkundsgaranti: Vid eventuellt missnöje med kursen krävs en ifylld kursutvärdering för att reklamera kursen. Informator erbjuder en nöjdkundsgaranti, vilket innebär att du som kund alltid har rätt att delta i kursen igen utan kostnad.
Företagsintern utbildning
Deltagarlista: Senast tio arbetsdagar före kursstart ska kunden tillhandahålla en deltagarlista till Informator, innehållande relevanta kontaktuppgifter för kursdeltagarna. Kunden ska även informera om de önskar avstå från att få kallelse och kursutvärdering från Informator.
Vid Av- eller ombokning: Informator har rätt att debitera för kostnader som inte kan undvikas, oavsett tidpunkt för avbokning. Detta inkluderar påbörjat arbete, ej avbokningsbara resor, beställt kursmaterial och förtäring. Ovan allmänna villkor appliceras även på Företagsinterna utbildningar.
Lokal: Företagsintern utbildning genomförs i kundens egna lokaler. Vid användning av Informators lokaler tillkommer ytterligare avgifter.
Reklamation och nöjdkundsgaranti: Vid eventuellt missnöje med kursen ska reklamation göras till ansvarig säljare så snart som möjligt efter kursens avslut. Om frågor eller oklarheter uppstår under kursens gång, bör ansvarig kontaktperson hos Informator informeras omgående. Reklamationsprocessen kan variera beroende på den specifika situationen.