HemSök efter kurserExcel för HR

Excel för HR

star_fullstar_fullstar_fullstar_fullstar_fullstar_half

I denna utbildning går vi igenom problemställningar direkt relaterade till HR-rapporter och tar en djupdykning in i Excel för att hitta verktyg som hjälper oss i det dagliga arbetet just med denna typ av data. I kursen gör vi många hands-on övningar med olika data från olika system.

HR-avdelningen tar ofta fram massor av olika rapporter, många av dessa tidskrävande med återkommande rutiner. Med hjälp av denna utbildning stöttar vi er arbetsprocess genom att undvika repetativa arbetsmoment.

Kursen är framtagen och levereras av Boris Isaksson med flerårig erfarenhet inom både system som konkret nytta av dessa i arbetslivet


Utbildningsformer
Classroom
Remote

Längd
1 dag

Pris
8150 kr

Förkunskaper

Kursen förutsätter baskunskaper i Excel såsom Excel grundkurs eller Excel intensivkurs.

Kursinnehåll: Excel för HR

Effektivisera användningen av Excel, tips och tricks

  • Repetition av bas formler med olika typer av cellreferenser (relativa och absoluta)

Importera data till Excel

  • Import av text- och csv-filer

Formatera importerad data för rapportering

  • redigera och formatera data med olika tekniker (bl. a. dela data i kolumner, samman-foga data, ta bort tomma rader mm.)
  • Utnyttjande av text och kalender-funktioner i HR-data
  • Åldersberäkningar
  • Sortering och filtrering
  • Villkorsstyrd formatering och dess möjligheter bl. a. i sorteringen

Formatera listdata till en tabell och tabellens fördelar

Jämför och sammanslå data med LETARAD (VLOOKUP) -funktionen

  • Sammanslå data från flera olika filer
  • Tabellrelationer

Rapportering med hjälp av Pivot-tabeller

  • Gruppera enligt åldersgrupper
  • Filtrering
  • Kalkyler i en Pivot-tabell
    • Jämförelser av löner och kön
    • Medelvärden där vi jämför sjukfrånvaron
  • Pivot-diagram
  • Diagram med två axlar 

Datumvarningar

  • Alarm vid bemärkelsedagar

För över din rapport till PowerPoint

  • Animera diagram i PowerPoint