Okategoriserad

Kreativitet, originalitet och initiativförmåga

Pentti Virtanen

Det livslånga lärandets väg – kreativt, originellt, initiativ eller något annat?

I rapporten ”The future of Jobs report 2020” listade World Economic Forum framtida arbete och kompetens. En av kompetenserna på TOP 10-listan är ”Kreativitet, originalitet och initiativförmåga”. Med utgångspunkt i rapporten undrade jag vad dessa betydde ur livslångt lärande – särskilt för mig själv.

Det första som kom upp för mig var frågan ”Vad är kreativitet?”. Generellt sett uppfattas kreativitet och originalitet som färdigheten att göra konst, vi har alla hört någon säga ”Jag kan inte rita, sjunga, etc.” Men vad är vardagskreativitet och originalitet och hur kan det komma till uttryck på jobbet och i ditt eget liv? Och måste allt alltid vara kreativt eller kan man ibland bara nöja sig med det normala och mediokra.

Kreativitet kunde kanske också mätas i framgången för små och stora saker – hur något kunde lösas på ett nytt sätt som var annorlunda än normalt. Det behövdes inga penslar eller instrument, det behövde originalitet och proaktivitet. Och viljan att gå framåt – att utvecklas ytterligare på ett naturligt sätt.

Livslångt lärande skulle också kunna ses ur en kreativ synvinkel: hur vi alla kan lära av atmosfären omkring oss, av varandra och speciellt av oss själva. Vi vet alla att människan är lat av naturen – speciellt i tider då allt du kan föreställa dig (och till och med vad du inte kan) är tillgängligt. Du behöver ingen kreativitet när du vill ta reda på något eller beställa mat – klyschor, men tyvärr sant! Hur kan du då motivera dig själv att ta den ständiga inlärningsvägen? Några frågor uppstår: vad krävs av mig och är jag villig att investera och fokusera på det?

Är jag den kreativa, originella och spontana konstnären i mitt eget liv?

Först och främst kan jag berätta att lärande är värt besväret varje gång du vågar ta nästa steg till utveckling. Under det här året har jag mött helt nya situationer två gånger. Vid andra gången hade jag stövlar så stora att fylla att jag trodde att jag skulle ramla innan det första steget. Var jag är idag är helt och hållet tack vare omgivningen, men jag var också tvungen att använda en enorm mängd kreativitet, originalitet och initiativförmåga – och ibland fick jag bara nöja mig med medelmåttig. Och ärligt talat kan jag ha snubblat lite med de där stövlarna på.


Vägen till livslångt lärande slutar aldrig i en återvändsgränd – så länge du kommer ihåg att svänga åt rätt håll, observera vägkanten och ibland stannar till för att beundra landskapet. Och det är inte farligt om du ibland åker fel i korsningen – alla vägar tar dig någonstans och det finns alltid en chans att vända tillbaka. Jag uppmuntrar var och en av oss att tänka på hur vi kan bidra till vårt eget livslånga lärande och varandras i framtiden – det är något som kommer att ta oss framåt tillsammans och var för sig.

Här kan du se alla Informators kurser med garanterad kursstart.

information om författaren:
Pentti Virtanen