Service Design
Under de senaste åren har Service design blivt allt mer populärt som sätt att arbeta med att formulera nya tjänsteidéer och -koncept. Ofta utgår arbetet ifrån Design Thinking.
I denna kurs lär du dig om vad Service Design innebär, dess principer, arbetssätt, leveranser m.m. Och hur man arbetar med det i agila utvecklingsmiljöer.
Utbildningsformer
Remote
Längd
2 dagar
Pris
16900 kr
Målgrupp
Utbildningen vänder sig till dig som ska beställa, kravställa eller utveckla gränssnitt, tjänster eller funktioner som ska levereras med högt fokus på slutanvändarna. Du kan t.ex. vara UX designer, webb/app-utvecklare, programmerare, projektledare, Scrum Master eller kravställare.
Mål
När du har gått kursen kan du:
- Service design som process och arbetssätt
- Taktiker för att överbrygga avståndet mellan Service Design och agil utveckling
- Skapa och använda flera av de typer av leveranser som ingår i Service design.
Du får även med dig alla resultat från alla övningar som du själv och övriga deltagare har tagit fram, samt tillgång till vårt referensbibliotek som kontinuerligt uppdateras.
Förkunskaper
Utbildningen förutsätter inga förkunskaper men erfarenhet från tjänsteutveckling är en fördel.
Kursinnehåll
- Definitioner av Service Design
- Principer och nyckelbegrepp
- De olika perspektiven på Service Design
- Service design som process – Vilka typer av leveranser tar vi fram, när och vad använder vi dem till? Från User Research till test av prototyp
- Service Design och agila utvecklingsmetoder – hur passar de ihop?
- Att dokumentera Service Design.
- Service design och Design Thinking – Är de samma sak?